Innovatieve tienerserie ‘wtFOCK’ keert terug voor derde seizoen met 450.000 kijkers: “2 op 3 jongeren kennen het programma, maar hun ouders niet”
TVTienerreeks ‘wtFOCK’ heeft enorm veel succes bij het jonge publiek - ook al hebben de meeste ouders daar geen idee van. De show speelt zich vooral af op het internet, waar er wekelijks 450.000 jongeren voor het scherm gekluisterd zitten om de avonturen van hun fictionele leeftijdsgenoten te volgen. Binnenkort wordt het derde seizoen van de reeks gelanceerd.
Drie kijkers op vier volgen de reeks via wtfock.be, een website waarop de show in kleine, hapklare stukjes gepost wordt doorheen de week. Die fragmenten verschijnen in realtime: speelt een gebeurtenis zich af om 14 uur op een maandagnamiddag? Dan zal het fragment ook dan verschijnen. Daarnaast is de serie ook als weekoverzicht te bekijken via Telenet Play en Play More, en op Vijf.
Jonge kijkers
De marketing rond ‘wtFOCK’ - die volledig werd overgenomen van een Scandinavisch concept genaamd ‘Skam’ - draait rond het feit dat jongeren de show zélf moeten ontdekken. “Omdat de reeks echt voor en door jongeren is, hebben we er ook deze keer voor gekozen om er geen grote marketingcampagne achter te steken, dat past niet bij het concept”, aldus Ils Neuts, hoofd Entertainment bij Telenet. De zender voerde een onderzoek uit bij ongeveer 3000 jongeren, om de impact van ‘wtFOCK’ te meten. “Toch hebben we gemerkt dat twee op drie jongeren die we ondervraagd hebben ‘wtFOCK’ kennen. Dat zijn er veel meer sinds de lancering van seizoen één. Daarnaast zien we dat het vooral jongere kijkers zijn die de reeks kennen, dat gaat opvallend achteruit vanaf de leeftijd van vijfentwintig. Zo bereiken we perfect onze target-groep.”
Sociale media
Wat het programma uniek maakt, is het feit dat alle personages hun eigen account op Instagram hebben. Zo wordt de grens tussen fictie en realiteit erg dun, en dat spreekt aan. “We hebben bewust veel ‘lagen’ aan de reeks toegevoegd, in de vorm van sociale media, waardoor er veel interactie kan plaatsvinden. We merken dat het engagement bij onze kijkers erg hoog ligt”, aldus Neuts. “We doen ons best om het zo echt mogelijk te doen lijken. Het personage Zoë zei tijdens de reeks bijvoorbeeld eens dat ze naar een festival zou gaan, en wie op Instagram ging kijken kon zien: ze was daar ook wel degelijk.”
Dat is tevens ook de reden dat deze Vlaamse remake van ‘Skam’ beter scoort dan andere pogingen in het buitenland. “Die extra laag is essentieel voor de beleving van het programma. In andere landen is die ofwel niet, ofwel in mindere mate doorgevoerd. En dan krijg je niet hetzelfde effect.”
Homoseksuele hoofdrol
Het derde seizoen van de originele, Noorse reeks was veruit het populairste. Men schuift voor het eerst een mannelijk personage naar de voorgrond. Isak - in het Nederlands omgetoverd tot Robbe - worstelt met zijn homoseksuele gevoelens. Hij wordt halsoverkop verliefd op een geheimzinnige nieuweling, en hun relatie zet meer dan alleen hun eigen leven overkop.
Laat het nu net dat seizoen zijn dat ‘Skam’ op de internationale kaart zette. Maar of dat verwachtingen schept bij de Vlaamse tegenhanger? “We zijn al erg blij met de resultaten die we nu hebben”, verzekert Neuts. “Met 450.000 wekelijkse kijkers zitten we al aan een groot aantal fans. Natuurlijk kijken we er naar uit om te zien of de populariteit van de reeks nog meer zal stijgen.”
Daar lijkt het wel op, want het onderzoek wees uit dat de populariteit van ‘wtFOCK’ momenteel hoger ligt dan die van bepaalde populaire reeksen uit het buitenland, zoals ‘Riverdale’ en ‘Pretty Little Liars’. De voornaamste redenen die de jongeren daarvoor zelf aangeven zijn de herkenbaarheid en het interessante verhaal.
(Lees verder onder foto)
Toekomst
Concepten zoals ‘wtFOCK’ zijn er niet veel, maar ze zouden wel eens vaker kunnen gaan opduiken naar de toekomst toe. Zeker wat jongere kijkers betreft is dit een interessante manier van televisie maken. “Jongeren willen zelf de dj zijn van hun eigen kijkervaring”, aldus media-onderzoeker Lieven De Marez. “We willen zelf beslissen waar ze naar kijken, wanneer, en hoe lang. De korte fragmenten van ‘wtFOCK' passen perfect in de trend van ‘tv-snacken’, die we tegenwoordig veel zien. We kijken korte programma’s, tussen onze dagelijkse bezigheden door, en veranderen voortdurend ons kijkpatroon.” Bovendien is het gevoel van nabijheid dat ‘wtFOCK’ creëert een groot pluspunt voor die generatie. “Kijkers willen iets ervaren. Dat het programma dicht tegen de realiteit aanleunt, maakt het extra aantrekkelijk.”
Seizoen 3 van ‘wtFOCK’ gaat binnenkort weer van start op wtfock.be.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
-
tv
Eerste verliefdheid in ‘Boer zkt vrouw’ is een feit: Branko legt zijn hart bloot in gesprek met Dina Tersago
In ‘Boer zkt vrouw’ loopt het Zweedse avontuur zondag al voor Joffrey, Wesley of Branco. Melkveeboer Robbe (29) worstelt met de keuze die hij moet maken om iemand terug op het vliegtuig naar België te zetten. En ook de mannen tasten nog in het duister naar zijn voorkeur. -
Livios
Zonnepanelen en thuisbatterij met stekker straks ook in België toegelaten? “Lagere kosten, maar ze leveren minder op”
Kleine thuisbatterijen en zonnepanelen met een stopcontactstekker: ze bestaan, maar of je ze in België ook mag gebruiken, is niet duidelijk. Synergrid, de Belgische netbeheerderskoepel, wil daar verandering in brengen, omdat de vraag vanuit de markt zou toenemen. Maar is dat echt zo? Zijn de toestellen veilig en voordelig? En kun je ze in elke woning gebruiken? Bouwsite Livios vroeg het aan energie-expert Dirk Van Evercooren. -
-
tv
Jo en Evelien krijgen immuniteit en mogen nieuwe teams samenstellen in ‘Het onbekende’, deze twee vallen af
-
TV
Ondertekenaars van open brief over De Pauw-docu reageren: “Gevaarlijk als individuen mogen beslissen wat er wel en niet mag”
“Wat er gebeurd is, is niet correct.” Regisseur Stijn Coninx (67) is één van de vele mediafiguren die gereageerd heeft op de open brief aan VRT-CEO Frederik Delaplace. En ook ‘Rundskop’-regisseur Michaël R. Roskam staat achter de boodschap. “Het zegt exact wat er moet gezegd worden.” -
PREMIUMtv
Julie Vermeire gaat uit de kleren voor Kom op tegen Kanker. Wat vindt papa Jacques daarvan?
Ze is er klaar voor. De schroom overboord. Samen met zeven bekende vriendinnen gooit Julie Vermeire (25) vanavond in het Kursaal in Oostende ‘Alles in de strijd’ in hun gemeenschappelijke strijd tegen borstkanker. “Mijn bovenstukje uitdoen is een drempel. Maar daar draait deze actie om. Durven naar je borsten laten kijken.” We praten met haar en polsen ook bij vader Jacques Vermeire wat hij van de striptease vindt. -
tv
Deze week in ‘Familie’: Mieke staat plots oog in oog met Sam en Jan krijgt een uitnodiging van een onbekende vrouw
-
TV
Nieuwe afvaller moet ‘MasterChef’ verlaten na nek-aan-nekrace: “Ik wist het”
-
PREMIUMtv
Bijna blind en toch vond hij de job van z'n leven: slechtziende Audric is opvallende kandidaat in 'Blind gesprongen'
Eén van de kandidaten van het nieuwe seizoen van ‘Blind gesprongen’ is Audric Segers, een enthousiaste 25-jarige op zoek naar zijn eerste job. Omdat hij al vanaf zijn geboorte slechtziend is, wordt zijn zoektocht enorm bemoeilijkt. “Als je de kans niet krijgt, kan je je niet bewijzen.” In ‘Blind gesprongen’ schotelen drie experten hem nieuwe uitdagingen voor. “Misschien moeten we net wél iets zoeken met zintuigen.” -
PREMIUMTV
Paak uit ‘The Voice van Vlaanderen’ worstelde met zijn coming-out: “Mijn ouders aanvaardden mijn homoseksualiteit eerst niet”
Paak Kormongkolkul (22), een Belg met Thäise roots, maakte in ‘The Voice van Vlaanderen’ niet alleen indruk met zijn versie van ‘Mercy’ van Shawn Mendes, maar ook met zijn opvallende persoonlijkheid. Voor het eerst kan hij op een podium volledig zichzelf zijn. “Ik dans graag met hoge hakken, want zo omarm ik mijn vrouwelijke kant.” Toch liep zijn coming-out niet van een leien dakje. -
PREMIUMTV
EXCLUSIEF. Na Tom Waes en Niels Destadsbader sluit ook Kamal Kharmach exclusieve deal met VRT: “Geld is niet m’n drijfveer”
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer