Minister Bellot: "Hogere snelheidslimiet moet kunnen, onder strikte voorwaarden"
VideoMet het invoeren van meer variabele snelheidslimieten op de snelwegen, moet ook de mogelijkheid voorzien worden om op bepaalde plaatsen over te gaan tot een verhoging van de maximumsnelheid tot 130 kilometer per uur. Dat laat federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) weten in een reactie op de studie van BIVV, waaruit onder meer blijkt dat trager rijden tijdswinst oplevert. Er wordt wel meteen benadrukt dat zo'n verhoging enkel onder strikte voorwaarden en na een specifiek onderzoek kan worden toegepast. "Een verhoging van de snelheid als algemene maatregel is niet aan orde."
Uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) blijkt dat het verkeer op de autosnelwegen een pak vlotter en veiliger kan verlopen als de snelheidslimiet verlaagd wordt in functie van de verkeersdrukte. De lagere snelheidslimiet zou niet alleen tijdswinst opleveren voor de autobestuurders, maar zou ook een gunstig effect hebben op het milieu. Het onderzoek kwam er op vraag van Jacqueline Galant, de voorganger van minister Bellot.
Een verhoging van de snelheidslimiet wordt in de studie van BIVV niet compleet onder tafel geveegd, al benadrukt het instituut wel dat er "te veel nadelen" aan verbonden zijn op het vlak van verkeersveiligheid en milieu.
Specifieke plaatsen en momenten
Toch laat minister Bellot in een reactie verstaan dat het debat over de variabele snelheden niet alleen moet handelen over de verlaging van de snelheid, maar ook over de verhoging ervan. Hij onderstreept daarbij wel dat een verhoging van de snelheidslimiet als algemene maatregel absoluut niet aan de orde is. De invoering ervan kan immers alleen maar onder zeer strikte voorwaarden: op zeer specifieke plaatsen en zeer specifieke tijdstippen, wanneer na een accidentologie-onderzoek is aangetoond dat zich daar maar weinig ongevallen voordoen.
"In verkeersvlotte en niet-ongevalsgevoelige zones wil ik in de mogelijkheid voorzien om bepaalde stroken van de autosnelwegen onder 130 km/u te plaatsen", zo staat vermeld een mededeling van de minister. "Maar indien zulks nodig blijkt, zou de snelheid op bepaalde stroken ook op 110 km/u kunnen worden teruggebracht." Het zou dan aan de gewesten zijn om daarover te beslissen.
Verder inzetten op variabele snelheden
Bellot benadrukt in zijn reactie ook dat hij de studie als een aanmoediging ziet om verder in te blijven zetten op een systeem van variabele snelheden op de autosnelwegen. "Sinds mijn aantreden heb ik gepleit om van België de Europese leider te maken inzake de ontwikkeling van ITS (intelligente vervoerssystemen). In de studie wordt aan de hand van becijferde analyses aangetoond dat ITS een essentiële plaats innemen in de toekomst van het mobiliteitsbeleid", zo klinkt het.
Bellot gaat de studie nu aan de mobiliteitsminister van de verschillende gewesten bezorgen. Het onderzoek zal ook besproken worden bij het volgende Executief Comité van Ministers van Mobiliteit (ECMM), de bijeenkomst van de ministers van Mobiliteit in België.
"Vergroot risico op zware ongevallen"
"Bovendien zijn er in ons land nauwelijks wegen met weinig op- en afritten, waar zo'n verhoging haalbaar zou zijn"
Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) is gekant tegen de mogelijkheid om de maximumsnelheid op autosnelwegen te verhogen tot 130 kilometer per uur. "Een verhoging van de maximumsnelheid vergroot het risico op zware ongevallen", zegt Van den Bergh. "Bovendien zijn er in ons land nauwelijks wegen met weinig op- en afritten, waar zo'n verhoging haalbaar zou zijn."
"Een verhoging is totaal geen optie in ons land", luidt het. De CD&V'er benadrukt dat het BIVV daar zelf geen voorstander van is. Het instituut veegt een verhoging niet volledig van tafel, maar wijst er op dat er te veel nadelen aan verbonden zijn (lees verder onder de video).
"Enkel emotionele argumenten voor"
"Er zijn enkel emotionele argumenten: het is leuk om sneller te rijden of je vindt dat je een veilige wagen hebt. Rationeel zijn er geen redenen"
Er zijn enkel emotionele argumenten voor een verhoging van de maximumsnelheid op autosnelwegen - op sommige plaatsen of tijdstippen - maar geen rationele. Dat zegt automobielorganisatie VAB. De collega's van Touring zien het eventueel wel zitten, maar enkel op bepaalde plaatsen of tijdstippen. 's Nachts bijvoorbeeld.
Touring-woordvoerder Danny Smagghe zegt dat de discussie niet nieuw is. "Wij hebben het in 2009 al onderzocht en kwamen tot dezelfde conclusies. Dynamische snelheidsborden zijn nuttig tijdens de spits. Het wordt al uitgebreid toegepast in Nederland." Daarnaast heeft Touring ook al gepleit voor een verhoging van de maximumsnelheid van 120 km/uur naar 130 km/uur op bepaalde tijdstippen en plaatsen. "Maar men moet dat goed afwegen en bestuderen." Smagghe ziet vooral mogelijkheden 's nachts en op zondag, als er weinig verkeer is.
Ook VAB stelde al het nut vast van dynamische maximumsnelheden. "De maximumcapaciteit van snelwegen bereik je niet aan 120 km/uur, wel aan 80 à 90 km/uur. Door de snelheid te verlagen bij druk verkeer, wordt de file uitgesteld en zal hij minder lang zijn", zegt woordvoerder Maarten Matienko.
Voor de verhoging naar 130 km/uur is VAB niet gewonnen. "Zeker in Vlaanderen is het maar de vraag of het wel goed is. De belangrijkste veiligheidsrisico's op de snelweg zijn de snelheidsverschillen en de invoerbewegingen. Door de maximumsnelheid te verhogen, vergroot je de verschillen. Bovendien wordt invoegen op de snelweg moeilijker omdat het verkeer sneller aankomt. Het zou nefast zijn voor de ongevallen en de stremming van het verkeer", aldus Matienko.
's Nachts moet volgens de VAB-woordvoerder rekening gehouden worden met de verminderde rijvaardigheid aan hogere snelheid en het beperkte zicht. De VAB-woordvoerder besluit: "Er zijn enkel emotionele argumenten: het is leuk om sneller te rijden of je vindt dat je een veilige wagen hebt. Rationeel zijn er geen redenen."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Meer mensen vergeleken hypotheektarieven, tot vorige maand: “Het lijkt erop dat de consument het wat opgeeft”
-
HLN Shop
Oortjes versus hoofdtelefoon: zo kies je de juiste optie voor onderweg, op het werk en tijdens het sporten
Overal waar je komt, zie je wel mensen die naar muziek luisteren. Sommigen slenteren rond met compacte oortjes, terwijl anderen gaan voor een lijvige hoofdtelefoon. Als je nog geen ervaring hebt met het aanschaffen van beide audiogadgets, kan het lastig zijn om te beslissen welke van de twee jouw geld waard is. Met deze tips van HLN Shop vind je de beste optie. -
Minister Vandenbroucke wil strenger optreden tegen snusverkopers: “Winkels die het verbod niet volgen, sluiten we tijdelijk”
Federaal minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) wil strenger optreden tegen winkels die het verboden snus verkopen. Dat doet hij nadat HLN undercover het middel nog eenvoudig kon kopen in verschillende nachtwinkels. “We zullen actief mystery shoppers inzetten om overtredingen te sanctioneren.” -
-
PREMIUM4
7 maanden tot zelfs 3 jaar wachten voor wie logopedist zoekt. Welke gevolgen kan dat hebben voor een kind?
-
PREMIUM
El Niño is officieel ten einde: zal dit een impact hebben op onze lente en zomer?
Volgens het Australische Bureau voor Meteorologie is ‘El Niño’ voorbij. Dit natuurfenomeen zorgde er samen met de klimaatverandering voor dat 2023 wereldwijd het warmste jaar ooit gemeten werd. Maar wat is El Niño precies? En wat zal de impact zijn op het weer in ons land nu het fenomeen achter de rug is? HLN-wetenschapsexpert Martijn Peters beantwoordt jouw vragen. -
PREMIUM4
‘Meester Thijs’(38) maakte nog meer slachtoffertjes, zo ontdekken speurders. Zijn vader reageert
Al minstens zeven slachtoffertjes van kleuterleider Thijs D.W. (38) van basisschool De Springplank in het Oost-Vlaamse Onkerzele zijn geïdentificeerd. Dat heeft HLN vernomen. De speurders hebben aan de ouders verteld dat ‘meester Thijs’ beelden van hun zoontjes maakte in de schooltoiletten. De vraag blijft nu of de man nog meer slachtoffers heeft gemaakt, maar ook of hij zijn slachtoffers heeft betast. Hoe reageert de familie van Thijs D.W.? Wij spraken met zijn vader.Geraardsbergen, Onkerzele -
Politierechtbank
Verkoper Ferrari geflitst bij testritje van 233 km per uur (en auto zelfde dag verkocht)
-
63
VK wil jongeren verbieden ooit nog tabak te kopen: ook ons land “moet nadenken” over zo’n maatregel, vindt Vandenbroucke
-
206
Theo Francken (N-VA): “Onze munitiestocks zitten op 7% van NAVO-norm. We kunnen nog naar 0% gaan. Dan moeten ze ‘pang pang’ roepen bij oefeningen”
N-VA-defensiespecialist Theo Francken heeft in ‘De Ochtend’ op Radio 1 opnieuw gepleit voor een opschaling van onze productiecapaciteit op het vlak van defensie. Hij waarschuwde dat de stocks van ons land bijna leeg zijn en dat als het ooit tot een conflict komt, België geen hulp zal zijn voor zijn bondgenoten, maar een last. -
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
Leuven kampt al maanden met een serieuze muizenplaag. Herkenbaar? Zie jij ook regelmatig knaagdieren door je tuin rennen? Of is er geknaagd aan voedselverpakkingen in je kelder of tuinhuis? Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je op een duurzame én diervriendelijke manier muizen en ratten weert – of hoe je voorkomt dat je er überhaupt ooit last van hebt. -
Raad van State vernietigt tuchtstraf in de zaak-Chovanec na partijdige uitspraak Verlinden